A testnevelés gyakorlati érettségi vizsga lebonyolítása

I. Vizsgahelyszínek (közöttük külön buszt biztosít az iskola a szállításhoz):

  1. Iskola (megnyitó ünnepség)
  2. Atlétika pálya (atlétikai versenyszámok)
  3. Uszoda (úszás)
  4. Iskola (gimnasztikai gyakorlat, mászás, függeszkedés, torna, labdajátékok, küzdősport, önvédelem)

II. A vizsgázás sorrendje

  1. atlétika
  2. úszás
  3. gimnasztikai gyakorlat
  4. mászás, függeszkedés
  5. torna
  6. labdajátékok
  7. küzdősport, önvédelem

III. A vizsgázók beosztása

A gimnasztikánál, a mászásnál, függeszkedésnél a lányok és a fiúk egymás után, névsor szerint vizsgáztathatók. A torna, az úszás, a labdajátékok és az atlétika versenyszámainál nemek szerint, az adott lehetőségeknek és a választott számoknak megfelelően a vizsgabizottság határozza meg a vizsgáztatás sorrendjét. A küzdősport, önvédelem lebonyolítása nemek szerint történik.

IV. Egyéb tudnivalók

Az iskola biztosítja a szükséges felszereléseket, szereket, de a vizsgázók az előre bemutatott saját sporteszközeiket is használhatják. A gyakorlati vizsga megkezdése előtt 30 perc általános bemelegítésre szolgáló időt, illetve sportágváltáskor a speciális bemelegítésre 10-15 percet biztosítunk. A segítségadást, biztosítást lehetőség szerint a vizsgázót felkészítő testnevelő tanár nyújtja.

Gyakorlati ismeretek

  1. Gimnasztika
  2. Lányok: kötélmászás állásból, teljes magasságig mászókulcsolással. A teljes feljutás ideje legfeljebb: 10 s.
    Fiúk: függeszkedés állásból teljes magasságig, legfeljebb: 9,7 s.
    A szabadon összeállított, 48 ütemű szabadgyakorlat bemutatása.
  3. Atlétika Egy futó-, egy ugró- és egy dobószám választása kötelező.
    - 60 m-es síkfutás;
    - 2000 m-es síkfutás;
    - Távolugrás választott technikával;
    - Magasugrás választott technikával;
    - Súlylökés;
    - Kislabdahajítás
    2.1 Futások Egyik futószám választása kötelező:
    - 60 méteres síkfutás térdelőrajttal. Lányok: legfeljebb 9,8 s. Fiúk: legfeljebb 8,8 s.
    - 2000 méteres síkfutás Lányok: legfeljebb 10:30 perc. Fiúk: legfeljebb 9:30 perc.
    2.2 Ugrások A két ugrószámból egy választása kötelező. Az ugrás technikája egyénileg választható.
    - Magasugrás Lányok: minimummagasság: 110 cm. Fiúk: minimummagasság: 125 cm.
    - Távolugrás Lányok: minimumtávolság: 330 cm. Fiúk: minimumtávolság: 410 cm.)
    2.3 Dobások Egy dobószám szabadon választott technikával történő bemutatása
    - Kislabdahajítás (Javasolt a Magyar Atlétikai Szövetség által rendszeresített új típusú kislabda használata.) Lányok: minimumtávolság: 20 m. Fiúk: minimumtávolság: 30 m
    - Súlylökés Lányok: 4 kg-os súlygolyóval; minimumtávolság: 5,5 m. Fiúk: 6 kg-os súlygolyóval; minimumtávolság: 7,5 m
  4. Torna A talajgyakorlat és a szekrényugrás bemutatása kötelező, továbbá a vizsgázónak be kell mutatni egy választott tornaszer (lányok: felemáskorlát vagy gerenda vagy a zenés-táncos mozgásformák egyike (pl. ritmikus gimnasztika, aerobik, néptánc); fiúk: gyűrű vagy nyújtó vagy korlát) gyakorlatát.
    3.1 Talajtorna
    A négy kötelező és egy ajánlott elemből álló, összefüggő talajgyakorlat bemutatása. Kötelező elemek: gurulóátfordulás, fejállás, kézállás, mérlegállás. Ajánlott elemek: kézenátfordulás, tarkóbillenés, fejenátfordulás, tigrisbukfenc, gurulóátfordulás futólagos kézállásba.
    3.2 Szekrényugrás
    Egy tanult támaszugrás bemutatása (lányok minimum 4 részes, keresztben, fiúk 5 részes, hosszában felállított szekrényen).
    3.3 Felemáskorlát
    A három kötelező és egy ajánlott elemből álló, összefüggő gyakorlat bemutatása. Kötelező elemek: térdfellendülés, kelepfellendülés a felső karfára, alugrás. Ajánlott elemek: ostorlendület, kelepfelhúzódás, malomforgás, kelepforgás.
    3.4 Gerenda
    A négy kötelező és egy ajánlott elemből álló, összefüggő gyakorlat bemutatása. Kötelező elemek: járás, felugrás, testfordulat, leugrás. Ajánlott elemek: szökdelések, térdelés és térdelőtámasz, fekvőtámasz, hasonfekvés, hanyattfekvés, gurulóátfordulás.
    3.5 Ritmikus gimnasztika
    Különböző elemekből álló szabadgyakorlat zenére történő bemutatása (a gyakorlat ideje: 35–45 s). Javasolt elemek: érintőjárás, hintalépés, keringőlépés, fordulatok, szökkenő hármaslépés, lebegő- és mérlegállás, lábemelések és lendítések, törzshullámok, ívelt és nyújtott kartartások stb. Egy választott kéziszerrel (labda, karika, kötél, szalag, buzogány) 3 elem bemutatása.
    3.6 Gyűrű
    A három kötelező és egy ajánlott elemből álló, összefüggő gyakorlat bemutatása. Kötelező elemek: zsugorlefüggés, lefüggés, homorított leugrás. Ajánlott elemek: futólagos támaszba kerülés, lebegőfüggés, hátsófüggés, vállátfordulás előre, leterpesztés.
    3.7 Nyújtó
    A három kötelező és egy ajánlott elemből álló, összefüggő gyakorlat bemutatása. Kötelező elemek: alaplendület, kelepforgás, alugrás. Ajánlott elemek: malomfellendülés, térdfellendülés, nyílugrás.
    3.8 Korlát
    A három kötelező és egy ajánlott elemből álló, összefüggő gyakorlat bemutatása. Kötelező elemek: alaplendület támaszba vagy felkarfüggésbe, felkarfüggés, pedzés, kanyarlati leugrás. Ajánlott elemek: pedzés, billenések, emelések, saslendület, vállállás.
  5. Küzdősportok, önvédelem
    A dzsúdó vagy a birkózás alapelemeinek bemutatása: Dzsúdó alapelemek: – csúsztatott esés állásból, – esés állásból, – dzsúdógurulás; vagy Birkózás alapelemek: – dulakodás, – hídban forgás, – társ felemelése háttal felállásból.
  6. Úszás
    50 m megtétele egy választott úszásnemben, szabályos rajttal és fordulóval; 25 m teljesítése egy másik választott úszásnemben, szabályos rajttal.
  7. Testnevelési és sportjátékok Két sportjáték választása kötelező!
    6.1 Kézilabda
    - Kapura lövés gyorsindítás után - a saját védővonalról indulva átadás a félpályánál álló társnak, a futás közben visszakapott labda vezetése után egykezes beugrásos kapura lövés.
    - Büntetődobás - egyenlő eloszlásban, a kapu két alsó sarkába elhelyezett zsámolyra.
    - Tetszőleges lendületszerzés után távolba dobás kézilabdával.
    6.2 Kosárlabda
    - Fektetett dobás - félpályáról indulva kétkezes mellső átadás a büntetővonal magasságában az oldalvonalnál álló társnak, indulócsel után befutás a kosár felé, a visszakapott labdával leütés nélkül fektetett dobás. Jobbkezes végrehajtás.
    - Fektetett dobás - félpályáról indulva kétkezes mellső átadás a büntetővonal magasságában az oldalvonalnál álló társnak, indulócsel után befutás a kosár felé, a visszakapott labdával leütés nélkül fektetett dobás. Balkezes végrehajtás.
    - Büntetődobás - választott technikával.
    6.3 Labdarúgás
    - Labdaemelgetés (dekázás) - a földről felvett vagy feldobott labdát váltott lábbal történő érintéssel kell levegőben tartani.
    - Szlalom labdavezetés - 10 m hosszan, öt darab egyenlő távolságra letett tömöttlabda (bója) között szlalom labdavezetés oda-vissza, kapura lövés 10 méterről.
    - Összetett gyakorlat: félpályáról indulva labdavezetés, rárúgás a kaputól 8-10 méterre oldalt elhelyezett, ledöntött ugrószekrénytetőre, a visszapattanó labda kapura rúgása.
    6.4 Röplabda
    - Kosárérintéssel a labda fej fölé játszása egy 2 m sugarú körben. (A labdát legalább 1,5 m-re a fej fölé kell játszani.)
    - Alkarérintéssel a labda fej fölé játszása egy 2 m sugarú körben. (A labdát legalább 1 m-re a fej fölé kell játszani.)
    - Nyitások választott technikával a támadóvonal mögé, váltott térfélre.

Eszközök: Szóbeli vizsga esetében nincs használható segédeszköz. A személyi sportfelszerelést a vizsgázó, a gyakorlati vizsgánál részletezett eszközöket pedig a vizsgabizottságot működtető intézmény biztosítja.

Elméleti ismeretek

  1. Az olimpiai mozgalom létrejötte, célja, feladatai; magyar sportsikerek
  2. KÖZÉPSZINT
    - Az ókori és az újkori olimpiai játékok kialakulása, története; kiemelkedő események;
    - olimpiai zászló, szimbólum, jelszó, embléma, olimpiai láng;
    - magyarok az olimpiai versenyeken, magyar olimpiai bajnokok;
    - magyar sikersportágak;
    - paralimpiai játékok.

    EMELT SZINT
    - Az ókori és az újkori olimpiai játékok kialakulása, története; kiemelkedő események;
    - olimpiai zászló, szimbólum, jelszó, embléma, olimpiai láng;
    - magyarok az olimpiai versenyeken, magyar olimpiai bajnokok;
    - magyar sikersportágak;
    - paralimpiai játékok;
    - NOB és a MOB szerepe az olimpiai eszme ápolásában.
  3. A harmonikus testi fejlődés
  4. KÖZÉPSZINT
    - A testi fejlődés rövid jellemzése általános és középiskolás korban (magasság, testsúly, mozgásos cselekvések).

    EMELT SZINT
    - Legfontosabb testméretek (magasság, testsúly, testarányok) alakulása a fejlődés során;
    - a mozgásos cselekvések változása az életkor függvényében;
    - a serdülőkor testi és mozgásos cselekvés fejlődésének specialitásai.
  5. A testmozgás, a sport szerepe az egészséges életmód kialakításában, és a személyiség fejlesztésében
  6. KÖZÉPSZINT
    - Tájékozottság bizonyítása az egészséges életmód kialakításához szükséges alapvető ismeretekben;
    - Az egészséges életmód összetevőinek értelmezése: rendszeres testedzés, optimális testsúly, aktív pihenés, testi higiénia, lelki egyensúly, a szabadidő hasznos eltöltése, egészségkárosító szokások (alkohol, dohányzás, drog) hatásai és megelőzésük;
    - A testmozgás szerepe az érzelem- és feszültségszabályozásban, stresszkezelésben (mentális egészség).

    EMELT SZINT
    - A testnevelés és a sport személyiségfejlesztő hatása;
    - az egészséges életmód meghatározó tényezői;
    - szenvedélybetegségek veszélyei;
    - az egyéni és a csapatsportok hatása a személyiségfejlődésre;
    - az „egészséges” közösség visszatartó ereje;
    - életre szóló sportolás lehetőségei.
  7. A motoros képességek szerepe a teljesítményben
  8. KÖZÉPSZINT
    - A motoros képességek értelmezése, fejlesztési lehetőségei;
    - A pulzus fogalma, típusai, mérési lehetőségei, összefüggése az intenzitással;
    - Az erőfejlesztés szabályai.

    EMELT SZINT
    - A motoros képességek jellemzése;
    - fizikai teherbíró képesség;
    - szellemi teherbíró képesség;
    - edzettségi állapot mérésének lehetősége;
    - az egyes képességek és a sportágak kapcsolata;
    - egyszerű képességfejlesztő módszerek.
  9. Gimnasztikai ismeretek
  10. KÖZÉPSZINT
    - A bemelegítés szerepe és kritériumai;
    - A rendgyakorlatok szerepe a testnevelés órákon;
    - Gyakorlatok javaslata a testtartás javítására és a különböző kondicionális képességek fejlesztésére;
    - Nyújtó, lazító és erősítő hatású gyakorlatok;
    - Légzőgyakorlatok.

    EMELT SZINT
    - A gimnasztika gyakorlatok felhasználása a testedzésben;
    - gyakorlatok javaslata a testtartás javítására és a különböző kondicionális képességek fejlesztésére.

  11. Atlétika
  12. KÖZÉPSZINT
    A tanult atlétikai futó, ugró és dobó versenyszámok ismerete és végrehajtásuk lényege.

    EMELT SZINT
    - Az atlétikai mozgásformák csoportosítása;
    - az atlétika mint előkészítő sportág;
    - fizikai törvényszerűségek érvényesülése az atlétika versenyszámaiban;
    - az atlétika mozgásanyagának kapcsolata más sportágakkal;
    - képességfejlesztés az atlétika mozgásanyagával;
    - magyarok az atlétika élvonalában.
  13. Torna
  14. KÖZÉPSZINT
    A női és férfi tornaszerek és az azokon végrehajtható alapelemek ismertetése. A legfontosabb baleset-megelőző eljárások. Segítségadás gyakorlásnál.

    EMELT SZINT
    - A női és férfi torna versenyszámai;
    - a különböző szereken végrehajtható alapelemek és a legfontosabb balesetmegelőző eljárások;
    - a tanult talaj- és szertornaelemek technikai végrehajtásának és a segítségnyújtás módjainak ismerete;
    - magyar tornászok a világ élvonalában, kiemelkedő nemzetközi eredmények.
  15. Zenés-táncos mozgásformák
  16. KÖZÉPSZINT
    A zenés-táncos mozgásformák egyikének ismertetése (pl. ritmikus sportgimnasztika, aerobik, néptánc stb.).

    EMELT SZINT
    - A ritmikus gimnasztika és az aerobik sportág bemutatása;
    - az esztétikum szerepének megítélése a zenés-táncos mozgásformákban;
    - a versenygyakorlatok speciális mozgásformái.
  17. Küzdősportok, önvédelem
  18. KÖZÉPSZINT
    - 2-2 páros és 1-1 csapat küzdőjáték ismertetése;
    - Egy küzdősport bemutatása, alapvető szabályainak ismertetése;
    - Küzdőjátékok. Alapvető esések, gurulások, tompítások jellemzése.

    EMELT SZINT
    - A küzdősportok tanulásának szerepe az iskolai testnevelésben;
    - előkészítő küzdőjátékok;
    - páros és csoportos testnevelési játékok;
    - grundbirkózás és szabályai;
    - magyarok a küzdősportolók a világ élvonalában.
  19. Úszás
  20. KÖZÉPSZINT
    - Az úszás jelentősége az ember életében, szerepe az egészségtudatos, aktív életvitelben;
    - Egy úszásnem ismertetése;
    - Az úszás higiéniájának ismerete.

    EMELT SZINT
    - Az úszás jelentősége az ember életében;
    - az úszás és a vízi sportok higiénéje;
    - úszásnemek és jellemzőik;
    - egy úszásnem technikai végrehajtásának leírása;
    - az úszás alapvető versenyszabályai;
    - a szabadvízi és az uszodai úszás különbségei;
    - fizikai törvényszerűségek érvényesülése az úszásban;
    - a vízből mentés végrehajtása;
    - kiemelkedő magyar nemzetközi eredmények az úszósportban.
  21. Testnevelési és sportjátékok
  22. KÖZÉPSZINT
    - Labdaérintéssel, -vezetéssel, -átadással, célfelületre történő továbbítással és az összjátékkal kapcsolatos három testnevelési játék ismertetése;
    - Egy választott sportjáték alapvető szabályainak (pályaméretek, játékosok száma, időszabályok, eredményszámítás, a labdavezetésre, a támadásra és védekezésre vonatkozó szabályok), valamint alapvető technikai, taktikai elemeinek bemutatása;
    - Személyes és társas folyamatok a játéktevékenységben (asszertivitás, sikerorientáltság, kooperáció).

    EMELT SZINT
    - Egy választott sportjáték bemutatása, szabályainak értelmezése;
    - a sportjátékot előkészítő testnevelési játékok;
    - két sportág összehasonlítása - szabályainak alapján (pályaméretek, játékosszám, pontszerzés, időtartam, csere, időkérés, technika, taktika stb.);
    - magyarok a sportjátékokban; sikeres labdajátékok.
  23. Alternatív és szabadidős mozgásrendszerek
  24. KÖZÉPSZINT
    - Egy választott, alternatív, szabadidős, természetben űzhető sportág jellegzetességeinek és legfontosabb szabályainak ismertetése (sí, kerékpár, természetjárás, evezés, görkorcsolya stb.);
    - Alapvető ismeretek a táborozások előnyeiről.

    EMELT SZINT
    - Egy választott, alternatív, szabadidős, természetben űzhető sportág bemutatása: sí, kerékpár, természetjárás, evezés, kajakozás, görkorcsolya, gördeszka stb.;
    - a választott sportág legfontosabb technikai elemeinek és szabályainak ismertetése;
    - baleset-megelőzés;
    - felszerelések, és azok karbantartása;
    - a választott sportág népszerűsége, elterjedése a világban; hazai ismertség; eredmények;
    - táborozási lehetőségek; alapvető táborozási ismeretek.